Kunsten i Byrummet
Sideløbende med afholdelsen af The International Art workshop blev Gludsted med sin deltagelse i projektet "Kunsthallen og Landsbyerne" en del af Aarhus 2017,
Et projekt initieret af Viborg Kunsthal der var udviklet og kurateret af Leder af Viborg Kunsthal Bodil Monrad og Billedkunstner Steen Rasmussen. Dette blev starten på at etablere udendørsværker i Gludsteds offentlige rum.
Nuværende Udendørsværker.
Steen Rasmussen, "Fortællingernes Tårn ", Hjøllundvej 35D, Gludsted, 7361 Ejstrupholm
De kunstneriske intentioner bag værket "Fortællingernes Tårn - et narrativt lysende tårn til Gludsted", er at skabe et stedspecifikt værk, der er rodfæstet i Gludsteds historie og de skrøner, der er med til at definere landsbyens identitet.
Det er 88 årige Edvard Helms historier, der danner baggrund for værket og fortællingerne, er implementeret som en lyd- og billedside, hvor Edvard fortæller fra de aktuelle lokaliteter, som historierne er knyttet til.
Værket er støttet af:
Minister for Landdistrikter, kirke og Nordiske Anliggender Louise Schack Elholm Indviede Fortællingernes Tårn 4/2 2023
Mette Mailund Strong, “Ensemble” 2019 - 2023
Mette deltog på The International Artworkshop 2019, og har i den forbindelse skænket Gludsted et blivende kunstværk.
Ensemble beskriver en særlig form for samarbejde, hvor alle medvirkende individer spiller en væsentlig rolle, for at de fælles kan løfte. I Gludsted oplevede jeg følelsen af et ensemble - helt konkret i selve opstillingen af værket, hvor frivillige dukkede op og hjalp med at sætte de 410 pæle i jorden. De rød-orange pæle repræsenterer borgerne i Gludsted og omegn - de er individer, men sammen skaber de en bølge af energi.
Takayuki Tomoi, "MA", Engvej, Gludsted, 7361 Ejstrupholm
Sideløbende med The International Artworkshop 2018 skabte den Japanske kunstner Takayuki Tomoi fra Osaka skulpturen "MA". Skulpturen, der er skabt stedspecifikt til placeringen i Gludsted og er realiseret med hjælp fra en række frivillige borgere i juli 2018.
Skulpturens titel ”MA” refererer til en essentiel tanke i Japansk filosofi nemlig, at mellemrummet rummer de væsentligste værdier
- det tomme rum - er rummet til refleksion og fordybelse.
Den todelte opbygning har også reference til Japansk tænkning, og ideen om at et billede er først fuldendt, når det forenes med spejlbilledet og de to siders møde med hinanden og skaber dermed harmoni.
Værket er støttet af EU Japan fest Commitee og lokale borgeres uegennyttige gavmildhed .
Sideløbende med The International Art workshop, bidrog Gludsted til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017. Med sin deltagelse i projektet "Kunsthallen og Landsbyerne" skabtes der stedspecifikke værker til Byrummet i Gludsted af kunstnerne Toru Matsuoka, Mayuko Sumioka og Anne-Sofie Overgaard
Projektet er Støttet af
Toru Matsuokas værk "Travelling Island Gludsted- Sakushima", Isenbjergvej, Gludsted
Skulpturens form med fire bjerge refererer til 4 hellige bjerge i Japan, der med sine bløde former er skabt, som et sted hvor man kan slå sig ned og dyrke fællesskabet eller i ensomhed sidde og reflektere og lade tankerne flyve.
Inspirationen til skulpturen kommer fra den Japanske ø Saku, hvor Toru Matsuoka har skabt en tilsvarende bjergskulptur .
Så for at vise og understrege det fælles bånd, der er mellem Japan og Danmark og ikke mindst pege på lighederne mellem Gludsted og Sakushima, valgte han at lave et tilsvarende værk i Gludsted.
Anne Sofie Overgaard, "Vejskilte til Gludsted"
Danske Anne Sofie Overgaard udviklede et projekt, hvor der skabtes alternative vejskilte til Gludsted, og disse blev placeret rundt omkring i byen. Beboerne fandt selv materialerne i deres egne gemmer eller naturen, som for eksempel reb, plastik, presenning, grene, som de så vævede de pågældende vejskilte af. Værket er dermed blevet en visualisering af den ”sammenvævning”, der er iblandt beboerne i en landsby som Gludsted.
Mayuko Sumioka, "Mønstersamlinger til byrummet" 2017-2019
I samarbejde med især børnene i Gludsted brændte Japanske Mayuko Sumioka smukke mønstre i forskellige papirmaterialer, som efterfølgende blev lamineret og hængt op som bannere fra Gludsteds lygtepæle. Værket fungerer derfor både som en undersøgelse af forskellige materialer og mønstre samt som en udsmykning af byen.